LES SOCIALS DE 4ESO

EL TEMARI DE SOCIALS DE 4ESO


Tema 1. El segle XVIII: la crisi de l’antic règim
   1. L’Europa del segle XVIII
   2. La societat estamental
   3. El pensament il·lustrat
   4. La fallida de l’absolutisme
   5. La revolució americana
   6. L’arribada dels borbó al tron español
   7. El creixement econòmic i el reformisme il.lustrat

Tema 2. Liberalisme i nacionalisme
   1. L’esclat de la Revolució francesa
   2. Les etapes de la Revolució francesa (1)
   3. Les etapes de la Revolució francesa (2)
   4. l’Imperi napoleònic
   5. Restauració, liberalisme i nacionalisme
   6. Les revolucions liberals i nacionals
   7. Cap a una Europa de nacions

Tema 3. La industrialització de les societats europees
   1. L’augment demogràfic i l’expansió agrícola
   2. L’era del maquinisme
   3. La revolució dels transports
   4. El capitalisme industrial
   5. La segona fase de la industrialització
   6. La nova societat industrial
   7. El marxisme, l’anarquisme i l’internacionalisme

Tema 4. Catalunya i Espanya al segle XIX: la construcció d’un règim liberal
   1. La crisi de l’Antic Règim (1808-1814)
   2. L’enfrontament entre absolutisme i liberalisme
   3. Independència de les colònies americanes (1808-1826)
   4. La revolució liberal (1833-1843)
   5. L’etapa isabelina: el liberalisme moderat (1843-1868)
   6. El Sexenni Democràtic (1868-1874)
   7. La Restauració monàrquica (1874-1898)
   8. El naixement del catalanisme

Tema 5. Catalunya, la fàbrica d’Espanya
   1. La població a Catalunya i a espanya al segle XIX
   2. Transformacions en l’agricultura a Catalunya i a Espanya
   3. Els inicis de la industrialització
   4. La mineria i el ferrocarril a Catalunya i a Espanya
   5. L’expansió industrial al tombant del segle XIX
   6. La societat del segle XIX a Catalunya i a Espanya
   7. El moviment obrer a Catalunya i a Espanya

Tema 6. L’època de l’imperialisme
   1. L’imperialisme i les seves causes
   2. Conquesta, organització i explotació de les colònies
   3. El repartiment del món
   4. Les conseqüències de la colonització
   5. Les causes de la Primera Guerra Mundial
   6. La Gran Guerra
   7. L’organització de la pau

Tema 7. Art del segle XIX
   1. Els antecedents: el segle XVIII
   2. El moviment romàntic
   3. El Realisme
   4.L’escultura i l’arquitectura del segle XIX
   5. L’art i la tècnica al segle XIX
   6. L’art en el tombant del segle: l’Impressionisme
   7. El Modernisme

Tema 8. El període d’entreguerres (1919-1939)
   1. La Revolució russa
   2. L’URSS de Stalin
   3. Els Estats Units: els feliços anys vint
   4. El crac del 29 i el “New Deal”
   5. El feixisme italià
   6. La instauració del nazisme a Alemanya
   7. El III Reich alemany

Tema 9. Temps de confrontació a Catalunya i a Espanya (1902-1939)
   1. El declivi del torn dinàstic (1898-1917)
   2. Els darrers anys de la monarquia (1917-1931)
   3. De la Monarquia a la República
   4. La Catalunya republicana
   5. El Bienni Reformista (1931-1933)
   6. El Bienni Conservador i el Front Popular (1933-1936)
   7. L’esclat de la Guerra Civil
   8. Les dues zones enfrontades
   9. L’evolució bèl·lica

Tema 10. La segona Guerra Mundial i les seves conseqüències
   1. Causes i contendents de la Segona Guerra Mundial
   2. El desenvolupament del conflicte (1939-1945)
   3. Les conseqüències de la guerra
   4. La formació de blocs antagònics
   5. Guerra Freda i coexistència pacífica
   6. La fi dels imperis colonials
   7. Descolonització i Tercer Món

Tema 11. Un món bipolar
   1. Els Estats Units, líder del món capitalista
   2. L’Europa occidental (1945-1973)
   3. El Japó, una potència asiática
   4. La Unió Soviètica, una gran potencia
   5. L’expansió del comunismo
   6. Crisi econòmica i política als països industrialitzats
   7. Crisi i esfondrament del comunisme

Tema 12. Els anys del franquisme
   1. El franquisme: una dictadura militar
   2. La postguerra: misèria i autarquía
   Investiga... El racionament i la pobresa
   Dossier: La dona sota el franquisme
   3. L’època del creixement econòmic (1959-1973)
   4. La modernització de la societat
   5. L’oposició antifranquista a Catalunya
   6. La fi del franquisme

Tema 13. Democràcia i autonomia
   1. La instauració de la democracia
   2. L’Espanya de les Autonomies
   3. La crisi del govern de la UCD (1979-1982)
   4. L’etapa socialista (1982-1996)
   5. L’etapa del PP (1996-2004) i el retorn del PSOE
   6. La Catalunya autonómica
   7. La societat catalana i espanyola en el canvi de mil·leni
   Investiga... La nova immigració

Tema 14. La Unió Europea
   1. El procés de construcció: la CEE
   2. La creació de la Unió Europea
   3. Les institucions europees
   4. Les polítiques comunes de la Unió Europea
   5. Els reptes de futur de la Unió Europea
   6. La integració d’Espanya a la CEE
   7. Espanya, un país de la Unió Europea
   8. Catalunya a la Unió Europea

Tema 15. El món actual
   1. El nou ordre internacional
   2. Conflictes al món actual
   3. La globalització
   4. Un món desigual
   5. La societat del segle XXI
   6. La revolució tecnológica
   7. Els reptes del món actual

Tema 16. L’art del segle XX
   1. La ruptura artística del segle XX
   2. La nova arquitectura
   3. Les primeres avantguardes del segle XX
   4. Les tendències abstractes
   5. La proliferació de tendències
   6. L‘escultura
   7. Les avantguardes a Catalunya i a Espanya


    Criteris d’Avaluació del 4ESO

    Identificar variables temporals (durada, successió, ritme, simultaneïtat, etc.), pel que fa a les grans transformacions i conflictes mundials que caracteritzen l’època contemporània (revolucions burgeses, revolució industrial, etc.).

    Reconèixer alguns elements de canvi i de continuïtat de l’estat liberal respecte de l’Antic Règim, a partir de l’evolució política i econòmica de Catalunya i Espanya en relació amb el context europeu.

    Relacionar la consolidació del sistema capitalista amb l’expansió colonial i valorar les seves repercussions actuals.

    Identificar alguns elements de les mentalitats, costums i factors culturals, inclosos els rols de gènere, i la seva evolució històrica.

    Aplicar els coneixements històrics a la comprensió i interpretació d’alguns dels problemes internacionals més destacats de l’actualitat, des d’una perspectiva global del món, allunyada de l’eurocentrisme. Valorar el paper històric dels organismes internacionals i la seva vigència actual.

    Valorar el necessari equilibri entre drets i deures individuals i col·lectius i reconèixer la democràcia com un procés en construcció que requereix un compromís personal i col·lectiu contra la desigualtat i l’exclusió.

    Planificar i realitzar treballs individuals i en grup sobre algun focus de tensió política o social en el món actual, a partir d’informacions diverses, inclosos els mitjans de comunicació (premsa, televisió, cinema, etc.) i les TIC, assumint una actitud crítica i oberta al contrast de fonts.

    Participar en debats, exposant opinions raonades sobre canvis, continuïtats que afectin aspectes de l’actualitat, aportant argumentacions basades en les ciències socials, respectant les opinions dels altres i cercant l’obtenció i comunicació de conclusions comunes.

    Comparar els règims autoritaris i democràtics. Conèixer aspectes del franquisme i de la transició democràtica a Catalunya i Espanya que permetin identificar el paper de les individualitats com a subjectes de la història i la necessitat de preservar la memòria històrica.

    Reconèixer alguns elements culturals i artístics del món contemporani. Analitzar l’obra d’algun artista, valorant els seus components estètics i interpretant el seu significat i funció dins el context.

    Valorar la influència actual dels mitjans de comunicació sobre les mentalitats individuals i col·lectives a partir d’alguns exemples.


Quantificació dels criteris d’avaluació

La quantificació dels criteris d’avaluació a l’ESO es farà de la següent manera:

§  Un 50% de la nota (trimestral) es farà amb la mitjana de les "proves" realitzades, que seran un mínim de dues.

§  Un 30% de la nota serà el resultat trimestral de l’actitud davant del treball (aplicació, esforç, netedat, participació a classe, per internet...).

§  El 20% restant serà el resultat de l’actitud de l’alumnat (comportament, assistència, puntualitat...)

§  L’avaluació final anual serà el resultat de la mitjana obtinguda durant els 3 trimestres del curs.


joan.socials@gmail.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada